NOVA NORMALITAT I NOVA EF.

El període inicial del confinament va ser de xoc, sort que alguns ja utilitzàvem espais virtuals d’aprenentatge que van ser vitals. El període intermedi va estar caracteritzat, per en aquest entorn, modificar el que estava previst i crear noves activitats adaptades al context. La part final del curs a pesar del distanciament va ser d’avaluació i qualificació.

Per tant en tot aquest temps no vam tenir un sol moment per plantejar-nos la nova realitat, per llunyana i per incerta. Ara però quasi un mes després de tancar el curs i vivint de ple la nova realitat (no acadèmicament però si personalment), ja es pot anar pensant en la nova EF del curs 20-21.

Moltes han sigut fins ara les especulacions de com serà ? Diverses les versions de com s’hauria d’estructurar el nou curs. I a la vista de la realitat és més que probable que n`hi hagin més…

El que sembla segur és que hi haurà moltes complicacions i menys recursos dels desitjables, en aquest punt es podria obrir un escrit alternatiu, reivindicatiu, de protesta… La realitat serà que de ben segur la docència de l’EF (en aquest cas) haurà de variar.

Indicacions del departament genèriques i especifiques, instruccions de la SGE i escrits del col·legi professional així ho indiquen

https://app.box.com/s/3ouhyvug9ktezx75k5yyeidq9jwe63yo.

En quina mesura però la nova realitat comportarà una nova EF ? En què serà diferent i en que mantindrà les característiques conegudes ?

Per poder contrastar el que serà amb el que ha sigut, he escollit aquest enllaç ja que penso permet fer-se una idea de com ha estat l’EF fins ara, amb la visió i les paraules de l’alumnat:

https://educaciofisicapep.wordpress.com/2018/06/17/jutjant-lef/

El que es despèn de tots els escrits esmentats és que es pretén mantenir (que no augmentar ni millorar, i això d’entrada ja és una mala notícia) les tradicionals característiques de l’EF de forma segura. El que no diu cap dels textos és que les indicacions de com s’haurà d’impartir l’EF la condicionaran. Fins a quin punt ? És la gran pregunta. Serem capaços els docents, en les noves condicions. de mantenir els valors de la matèria ?

A hores d’ara hi ha hagut temps per pensar-hi i encara en queda, desgraciadament el temps que queda potser no ajudi a millorar la situació. Sigui com sigui caldrà com vam fer durant la quarantena reinventar-se una altra vegada, en aquest cas per:

  • Minimitzar les transicions (que seran forçosament més llargues) per seguir maximitzant el temps de pràctica.
  • Apostar, si no s’havia fet, per desubicar de la sessió determinats aspectes (explicacions, complements, activitats…) amb el mateix objectiu: la pràctica per damunt de tot.
  • Buscar alternatives per una segura major afectació de la meteorologia en la realització de les sessions.
  • Caldrà analitzar (si no s’ha fet ja) quins aspectes del currículum cal descartar, modificar o substituir davant les noves indicacions. El contingut d’esports de lluita sembla poc adequat per al curs 20-21, com passarà en diferent mesura amb l’acrosport o el rugbi, per anomenar exemples que he valorat del meu currículum.
  • Caldrà analitzar a fons l’ús que em fet fins ara del material ja que serà un aspecte clarament compromès. El seu ús pot reduir de forma molt significativa el temps de pràctica (pels protocols de neteja i desinfecció) fet que caldrà considerar en la seva utilització.
  • Més enllà de l’estricta sessió. Caldrà considerar el paper de les activitats físiques al temps d’esbarjo, que de ben segur s’haurà de reorientar i repensar. I de l’oferta d’activitats extraescolars, del PCEE en el nostre cas. I també com és plantejarà la proposta d’activitats i sortides complementaries de l’àrea. Aspectes tots que si be no són estrictament l’EF s’hi relacionen de forma molt directa.

Un dels raonaments comentats és que queda temps, per tant a hores d’ara no hi ha resposta tots els interrogants, però si algunes idees / propostes que formaran part de la nova EF.

  1. Les sessions presencials seguiran (en el meu cas) lligades a un entorn virtual d’aprenentatge: el moodle de cada nivell.
  2. Es minimitzarà en la mesura del possible l’ús de material (llàstima d’inversió en material del febrer de 2020), únicament quan sigui irrenunciable i insubstituïble.
  3. Adquirirà en canvi molta importància motriu l’espai de pràctica i les seves variacions seran elements centrals de les tasques, en aquest sentit seguirà o és potenciarà l’ús del tradicional guix.
  4. S’utilitzarà un recurs fins ara inèdit o poc utilitzat en EF, que és el material personal de l’alumne. A imatge i semblança de la flauta dolça a música, el compàs de plàstica o la calculadora. L’alumnat d’EF disposarà a cada sessió de: pilota de tennis, corda de saltar i goma de fitness.
  • Aquests 3 elements (assequibles i de poc volum) separadament o de forma simultània faran de forma segura (personal i intransferible) la funció de bona part del material convencional.

A menys de 2 mesos del començament de curs (i amb algunes incògnites per resoldre) sembla clar que la nova EF serà. I no ha de ser qualitativament pitjor que la de sempre.

Com que cal seguir pensant, és probable que hi hagi segona part d’aquesta entrada, amb més respostes o propostes de com serà la nova EF.

De moment vacances, cuidant-se molt …

Un pensament sobre “NOVA NORMALITAT I NOVA EF.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s