Notes trimestrals (avaluació o qualificació ?)

Que estem al final del 1r trimestre és evident, que en aquest moment és prescriptiu notificar a alumnes i famílies com va el procés d’ensenyament-aprenentatge és conegut per tothom. Però com cal considerar aquesta informació, ja és una altra cosa. Qualificació o avaluació ? S’informa de com ha anat per tancar un cicle o per encarar millor el proper (respectivament) ?

Aquesta és la qüestió.

Crec que no de forma casual, sinó molt intencionada, El País i BBVA amb el seu programa “Aprendemos juntos” ha aparegut Sonia Díez, justament ara parlant de les notes. https://www.youtube.com/watch?v=WzKbGbkgCyM

Amb expressions com aquesta, crec que volgudament polèmiques.

En un altre moment i unes altres circumstàncies ja em referia a Sonia Díez, en relació al seu llibre: !Educacción!, i com que una part del seu contingut te a veure amb el moment ho enllaço: https://educaciofisicapep.wordpress.com/2019/10/22/reflexio-i-o-revolucio-educativa/

La meva resposta a la pregunta és NO, no donem massa importància a les notes. Si en canvi, crec que no s’interpreten correctament (penso que justament a això és refereix la xerrada). I més en aquest moment del curs. A aquesta qüestió crec que val la pena dedicar una mica de temps. Pel moment i per la importància del fet.

Crec que ha quedat clara la visió com a docent de les notes trimestrals: no qualifiquem sinó que avaluem, més concretament la denominem avaluació formadora. Es a dir pretenem, que també amb l’avaluació i amb les notes, l’alumnat pugui conèixer i reorientar el seu procés d’aprenentatge. La pregunta en aquest punt és com ho fem, quina informació i valoracions fem ?

El darrer canvi normatiu a Catalunya, passar de les tradicionals notes numèriques a valoracions qualitatives amb comentaris, és un intent (poc satisfactori per a mi) en la línia expressada d’anar més enllà d’un simple valor numèric (relacionat històricament amb el concepte qualificació) i ser un veritable element formador.

Amb format quantitatiu o qualitatiu tinc per costum publicar comentaris a les notes trimestrals, durant tot el període d’avaluació.

Primer missatge (dues setmanes abans de la junta):

2n missatge (9 dies abans de la junta):

3r i darrer missatge (5 dies abans de la junta):

Crec que més enllà de la nota (i del seu format), aquests missatges són la veritable mostra del valor formatiu de l’avaluació i poden ser aprofitats per l’alumnat a mig i llarg temini (cal fer notar que: fins i tot en el més curt termini els missatges poden tenir utilitat, pel temps entre els missatges i la junta).

En relació al canal per transmetre aquesta informació, d’uns anys a aquesta part amb la informatització de l’ensenyament la plataforma moodle és el mitjà per enviar aquest i tots els missatges del curs. Com de fet ja s’indica des del primer moment de cada curs:

Definitivament, en resposta a la pregunta les notes són importants, però molt més ho són totes les coses que (a vegades) amaguen. I que com s’ha vist intentem fer evidents.

UNA SEGONA INTENCIÓ D’AQUEST TEXT, AL PUBLICAR AQUESTS ESCRITS RECENTS, ÉS DONAR A CONÈIXER A LES FAMÍLIES (a més de al alumnat) L’EXISTÈNCIA D’AQUESTA INFORMACIÓ (està disponible a la plataforma moodle de cada alumne) QUE A MÉS DE L’HETEROAVALUACIÓ, CREC QUE SÓN UNA EINA VALUOSA PER A ELLS.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s