HETEROAVALUACIÓ (el valor de la discrepància)

L’increment de la participació sens dubte és una bona noticia en qualsevol iniciativa, que en la primera ocasió del curs 20-21 quasi s’hagin mantingut els nivells de participació de la versió confinament de l’heteroavaluació propers al 60 % (que van suposar un increment notable) sens dubte és positiu.

Aquesta és la iniciativa que va suposar un salt quantitatiu en la participació a l’heteroavaluació familiar. https://educaciofisicapep.wordpress.com/2020/04/24/heteroavaluacio-i-confinament/

En aquest moment i amb uns index de participació del 59 % a 2n d’ESO i del 52 % a 4t d’ESO, i una participació global del 56,4 %. Més enllà de celebrar aquest increment i agrair la participació de les famílies, em voldria fixar en un aspecte que amb les dades actuals és destacable.

Aquest aspecte no és altre que la discrepància, entre el que s’observa des de la perspectiva del professor i la visió del binomi alumne + família. Abans de comentar-lo, el primer que he de dir és: visca la discrepància !!!, benvinguda la diferent visió, ja que quan és compartida, i és el cas, és sense cap mena de dubtes enriquidora i el més important útil per al progrés de l’alumnat.

Perquè apareix la discrepància ara i no abans ?

En anteriors edicions, especialment a les primeres, amb índexs de participació rondant el 20% el perfil de l’alumnat les famílies del qual participaven es situava a la franja alta del rendiment acadèmic, aquest fet va implicar moltes valoracions molt positives o favorables en la major part d’aspectes. I per tant poca o nul·la discrepància.

En edicions més recents, quan els percentatges de participació és van situar per damunt del 30% van començar a aparèixer algunes opinions no coincidents. Que no per esperades i previsibles, van deixar de ser comentades amb el propi qüestionari (feed back).

És ara, amb els índexs de participació comentats, que la discrepància ha adquirit una important dimensió (la real ?). En aquesta ocasió aproximadament la meitat de les respostes han requerit comentari, i és d’esperar (és l’objectiu) que sigui una eina de millora.

Simultàniament als retorns dels qüestionaris s’han produït algunes interessants consultes i comunicacions que reprodueixo, ja que més enllà del qüestionari donen la mesura exacta de la utilitat de l’eina i del seu valor formatiu.

MISSATGE 1 INICIAL (feed back del professor): Amb la informació de que disposo i revisades les valoracions rebudes. Constato alguna discrepància en l’apreciació dels apartats 2 i 3 (que parlen de la cerca d’informació i de la presentació de tasques).

RESPOSTA 1 (família): Primer que res agraí que ens contestis sobre el resultat de l’heteroavaluació. D’aquesta manera hem pogut tenir a casa una conversa sobre tema estudis i feines realitzades (on hem pogut fer preguntes que possiblement no les fèiem) i així poder veure en les coses que natros pensem que són d’una manera i no és així. Respecte al punt feines encarregades ens pensàvem que ho portava tot al dia i hem vist que no és així. Al enviar-nos el teu comentari  hem constatat i ens ha explicat en què va fallar ( no presentar un full llibreta).  Al punt Cerca d’informació, a casa és una persona que des de molt petita té uns hàbits d’estudi molt adquirits i unes inquietuds que fan que vulgui saber més . Dins les contestes que ens deixa posar a l’heteroavaluació l’afirmació “Compleix amb els mínims” no és certa i “va més enllà” possiblement tampoc però s’aproxima més al que pensem que fa. Potser dins les respostes hi hauria d’haver un apartat lliure, ja que algunes respostes són molt tancades i no podem expressar el que pensem que fa.

MISSATGE 2 (família): Ho acabo de comentar i diu que desconeix no haver presentat tasques. Només puc dir que jo el veig treballar (sempre ho ha fet) i quan li pregunto si porta les tasques al dia i li dic que face memòria si té res pendent ( és bastant despistat) em diu que estigue tranquil·la. Sento no haver estat d’ajuda i haver-me equivocat i espero que la resta de curs presenti el que se li demana.

RESPOSTA 2 (professor): La utilitat que te aquesta eina és juntament aquesta. Per això envio (el més aviat que he pogut) la meva apreciació. He comentat l’apartat de les feines perquè és millorable, que no vol dir que estigui malament (ell sap que va lliurar 4 de 5 feines i que el seu seguiment alguna vegada ha fallat), però la valoració em va semblar un poc excessiva.

Tot i això estic segur que a la propera coincidim al 100 % i a la franja més alta. I EN ABSOLUT NO HAS AJUDAT O T’HAS EQUIVOCAT.

MISSATGE 3 (família): Realment, i després d’haver parlat amb la tutora, ni jo mateixa el reconec ni reconec algunes de les seves actituds ni al institut ni a casa.

Suposo que les discrepàncies de les que em diu no són a millor sinó al contrari. L’educació Física sempre ha sigut una assignatura que li ha agradat i ha sigut un bon esportista. També jo espero que millori i puguem coincidir en properes avaluacions. Li dono les gràcies per la seva preocupació em poso a la seva disposició si el puc ajudar…

RESPOSTA 3 (professor): Lamentablement confirmo que les discrepàncies comentades són a pitjor. No he comentat el primer apartat ja que el desconec, en no rebre resposta per mitjà un qüestionari on els alumnes informen de la seva pràctica d’activitat física i si tenen algun problema de salut relacionat amb la pràctica.

Al segon apartat a pesar d’haver respost que compleix els mínims no ho puc compartir ja que dels diversos controls de seguiment del moodle no tinc registrada ni una sola visita en tot el trimestre.

Al tercer referit a la presentació de tasques tot i haver respost que presenta esporàdicament, he de dir que no he rebut res de res, cap tasca de les 6 que s’havien de presentar (més enllà d’aquesta heteroavaluació).

En quant al darrer apartat referit a l’actitud, tot i haver contestat que no teu una actitud negativa, tinc enregistrades fins a 8 incidències d’actitud i comportament negatiu durant el trimestre.

Si detallo les discrepàncies és justament perquè puguin ser comentades i que vegi que la situació actual no condueix a res. A tot això he d’afegir que no detecto cap problema en relació a les tasques, dificultats o mancances, Te capacitat de sobra per rendir a un bon nivell en EF. Per tant per a mi és una qüestió de voluntat i dedicació.

MISSATGE 4 (família) : Crec que no vaig entendre l’objectiu d’aquesta heteroavaluació, pensava que havia de donar la meva opinió, no encertar-la.

Punt 2. Vaig dir què va més enllà… , perquè jo sí que el veig buscar informació complementaria quan no ha entès alguna cosa, ho sé segur perquè treballa totes les tardes al meu costat i ho veig. També va totes les tardes al magatzem a practicar tot el que fan a educació física (ha perdut pes) ara m’ha demanat una corda, no sé… És molt disciplinat en això i mai (o casi mai) falla.

Punt 3. Vaig contestar que té bons hàbits de treball perquè com ja he dit, treballa al meu costat totes les tardes, tenim un horari fix, pregunta el què no sap i penso què està entregant tota la feina.

Punt 4. Sí, tot és millorable en aquesta vida, però ha fet un gran canvi des del curs passat.

És un xiquet en un gran potencial, i sé que l’ha d’exprimir, però no vull educar els meus fills només el dèficit, vaig voler reconèixer-li el mèrit del seu esforç i vaig donar la meva més sincera opinió.

RESPOSTA 4 (professor): He intentat comunicar aquest matí. El motiu és aquesta expressió teva: «Crec que no vaig entendre l’objectiu d’aquesta heteroavaluació, pensava que havia de donar la meva opinió, no encertar-la».

Ho vas entendre perfectament, es tracta d’opinar (cadascú des de la seva posició) has de saber que la teva explicació i les valoracions que feu em són molt útils. El que he fet al contestar (no és contradir la teva/vostra visió) és donar-vos la meva, del que he rebut, del que veig a l’aula. Per entre les dues millorar.

El fet d’escriure de nou, és perquè em sap greu haver donat la impressió de que t’has equivocat (en absolut !!!), únicament he exposat el meu punt de vista.

Finalment, tot per fer pujar encara més els índexs de participació. Fa un temps es deia que participar garantia l’èxit en l’avaluació (en ocasions era del 100%), ara el missatge podria ser: participar és una molt bona eina per millorar.

SI NO HEU PARTICIPAT I US HI VOLEU AFEGIR, ELS ENLLAÇOS PER FER-HO AL PROPER FINAL DE TRIMESTRE SÓN ELS SEGÜENTS:

Per a 1r i 2n d’ESO (participació obligatòria, s’avalua a tot l’alumnat): https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSd6FJGGQW9FZ_mUy4JiYQGg6DOLDQtxzo8UJFhANDV7JwYXQg/viewform

Per a 3r i 4t d’ESO (participació voluntària, però que és te en compte): https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeOGHn2YeMr_mBalnofJT1YCVtlLZhH0MCd1SPRFOAEwxyNbQ/viewform

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s